Pierwszy kontakt z lekarzem bywa dla pacjenta bardzo stresującym momentem. Warto natomiast przygotować się na to spotkanie i już teraz wiedzieć o co możemy zapytać, jakie informacje warto zgłębić, czego chcielibyśmy się dowiedzieć. Pozwoli to na lepsze zrozumienie obu stron, a także da pacjentowi większe poczucie opanowania tej nowej, trudnej sytuacji.
1. Zadawanie pytań
Pytajcie specjalistów opieki, czego możecie się spodziewać:
- jak silny i jak rozległy może być wasz ból;
- gdzie możecie go odczuwać;
- jak długo może on trwać?
Bycie przygotowanym na różne możliwości pomoże Wam lepiej kontrolować swój ból. Warto, abyście przed spotkaniem z lekarzem zapisali wszystkie pytania, jakie do niego macie. Zwiększycie w ten sposób szansę, że dowiecie się wszystkiego, co Was interesuje, a jednocześnie usprawni to przebieg Waszej rozmowy ze specjalistą.
2. Różne metody leczenia bólu – o czym poinformować lekarza
Przedyskutujcie różne sposoby łagodzenia bólu z zajmującymi się Wami specjalistami. Warto, abyście porozmawiali o:
- metodach, którestosowano w Waszym przypadku do tej pory, a które okazały się nieskuteczne;
- obawachdotyczących zaleconych wam sposobów leczenia bólu;
- innych lekach, które obecnie przyjmujecie;
- wszelkich alergiach, jeśli je macie;
- skutkach ubocznych, które mogą pojawić się w przypadku zaleconego Wam leczenia.
3. Plan leczenia bólu
Porozmawiajcie z lekarzem o tym, jak dokładnie wygląda plan leczenia Waszego bólu. Czasami środki przeciwbólowe są podawane dopiero w momencie, gdy o to poprosicie, innym razem są Wam aplikowane o stałych godzinach. To ważne, abyście wiedzieli, jak jest w Waszym przypadku. Oczywiście jeśli wybrany sposób leczenia nie zmniejsza odczuwanego przez Was bólu, od razu zgłaszajcie to opiekującym się Wami specjalistom.
4. Zgłaszanie dolegliwości bólowych w momencie ich pojawienia się
Bardzo często o skuteczności działania leku przeciwbólowego decyduje moment, w którym jest on podany. Oznacza to, że ważne jest, abyście zgłaszali dolegliwości bólowe od razu w momencie, gdy zaczniecie je odczuwać. Jeśli ból – mówiąc potocznie – zdąży się „rozpędzić”, środki przeciwbólowe mogą mieć słabsze działanie, bądź zacząć działać po dłuższym czasie.
5. Informowanie każdego specjalisty o bólu
O doświadczanych dolegliwościach bólowych warto informować każdego specjalistę, z którym macie kontakt – lekarzom pierwszego kontaktu, lekarzom prowadzącym Was na oddziale, pielęgniarkom, czy też rehabilitantom. Każdy z tych specjalistów ma różne doświadczenie i może okazać się, że zna sposób, który będzie świetnie działał akurat w Waszym przypadku.
6. Skala bólu
Opowiadając o swoich dolegliwościach bólowych starajcie się używać tzw. skali bólu. Polega ona na tym, że oszacowujecie na skali od 0 do 10, jak silnego bólu doświadczacie. Przykładowo, jeśli Wasz ból jest bardzo mały możecie określić jego intensywność na 2 punkty, jeśli jest bardzo silny możecie wybrać 7, jeśli zaś jest absolutnie nie do zniesienia oceniacie go na 9 lub 10. Stosowanie takiej skali pomoże specjalistom lepiej Was zrozumieć.
7. Pytanie o najlepsze komplementarne metody walki z bólem
Istnieją różne sposoby łagodzenia bólu, nie tylko farmakologiczne czy też inwazyjne. Warto, abyście spytali o nie zajmujących się wami specjalistów, bowiem metody te mogą pomóc Wam w jeszcze sprawniejszym obniżaniu intensywności bólu. Nierzadko pomagają one nawet zmniejszyć ilość przyjmowanych leków, a w efekcie zmniejszyć też nasilenie skutków ubocznych leczenia. Techniki te nie wiążą się z niepożądanymi objawami, a większość z nich możecie stosować zupełnie bez nadzoru lekarza, np. będąc sami w domu. Do technik takich zalicza się m.in.: ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne czy też zimne bądź ciepłe kompresy.
8. Świadomość możliwości zmiany lekarza prowadzącego
Jeśli czujecie, że trudno jest Wam komunikować się z prowadzącym Was lekarzem, albo po prostu nie czujecie się dobrze w relacji z nim, przysługuje Wam prawo do jego zmiany. Wszyscy jesteśmy ludźmi i jednych lubimy bardziej, a innych mniej.
Jeśli zajmujący się Wami specjalista będzie wzbudzał Waszą sympatię i zaufanie to zwiększy to prawdopodobieństwo, że Wasza komunikacja będzie sprawnie przebiegała, a w efekcie otrzymacie lepszą pomoc. Co ciekawe, może się tak stać nie dlatego, że jeden specjalista będzie lepszy od drugiego, ale jedynie dlatego, że przy jednym z nich będziecie czuć się bardziej komfortowo.
C-ANPROM/PL/PPC/0144 08/2022